Ilkka Peräoja Mikä peruskoulussa mättää? Toisinajattelijan mietteitä!

Nuori Suomi oli tuhota urheilun, onnistuuko se tuhoamaan peruskoulun?

Kaikki pelaa. Kaikki piirtää. Kysehän on täsmälleen samasta asiasta. Paitsi sen suhteen, ettei meillä ole lakia urheiluvelvollisuudesta. Oppivelvollisuudesta on. Salaliittoteoreetikko saattaisi epäillä, että nuorisuomi-porukka on jotenkin onnistunut soluttautumaan päättäviin elimiin peruskoulua uudistettaessa. Kerran vielä pojat. Kyllä se siitä. Vaihdetaan termiksi integraatio.

 

On tietenkin todettava, että kaikilla on oikeus urheilla. Kaikilla on oikeus opiskella. Siitä ei olekaan kyse. Olisiko sitä vaan parempi tehdä yhdessä jotakuinkin samalla tasolla olevien kanssa. Olisi erikoista, jos harrastekiekkosarjasta tulisi kaveri tuuraamaan liigajoukkueen pakkipulaa. Peruskoulutyylillä tuo ei olisi ongelma. Harrastepakille vain avustaja mukaan jäälle. Kaikkkein heikoimmassa hapessa oleville ehkä laaja-alainen tai henkilökohtainen avustaja.  Mitä nimeä jääkiekkomaailmassa nyt sitten käytettäisiinkin.

 

En missään nimessä tarkoita myöskään sitä, että erilaiset oppilaat tulisi eristää pois näkyvistä. Yhteisissä rakennuksissa opetuksen pitäisi tapahtua. Erilaiset ihmiset käyvät samoissa kaupoissa. Heille on samanlaiset parkkipaikat. Paitsi liikuntarajoitteisille isommat.

 

Kaikkien toimiminen samassa opetusryhmässä vain aiheuttaa paljon ongelmia. Toki siinä on hyötynsä. En vain ole ollenkaan varma, että ovatko hyödyt suuremmat kuin haitat. Jos (ehkä pikkuriikkisen kärjistän) samassa ryhmässä toinen tekee lukiotasoista tehtävää ja toinen yhdistelee numeroita toisiinsa toivoen saavansa kissan kuvan. Tai koiran, jos on koiraoppilaita. Kaikkein heikoimmat olisivat värittämässä toisaalla erityisen ohjauksen parissa. Näiden ääripäiden välissä on sitten virolatvialiettuarallaa parikymmentä maailmantuskaa potevaa teiniä. Opettaja tai pari, sekä liuta ohjaajia. Tiloina on tietysti perinteinen luokkahuone, joka lienee suunniteltu jossain päin itäsaksaa. En todellakaan pelkää, että opetusryhmässä on hitaammin oppijoita. Pelkään sitä, että mitä he tästä oikein hyötyvät.

 

Integraatio onnistuisi varmasti huomattavasti todennäköisemmin, jos olisi varallisuutta rakentaa uudenaikaiset koulutilat. Ainakin kotipaikkakunnallani kouluverkkokeskustelu on melkoisen puuduttavaa seurattavaa. Tuntuu kuin päättäjien tilalla olisi joukko pikkulapsia  inventoimassa joululahjoja. Lasketaan kovaan ääneen montako pakettia kukakin on saanut. Ennen kuin niitä on edes avattu ja katsottu mitä siellä  sisällä oikein on. Itse olen tässä ehkäpä jopa pikkuisen skeptinen. Vaikea uskoa uusiin seiniin. Kunhan nyt edes saataisiin nykyisen uuden opetussuunnitelman mukaiset oppikirjat ennen kuin seuraava uusi opetussuunnitelma astuu voimaan.

 

Pyörän voi keksiä vain kerran. Peruskoulu keksitään uudelleen muutaman vuoden välein. Uusiutuva luonnonvara parhaimmillaan. Integraation puolestapuhujat toimivat varmasti vilpittömästi ja oppilaiden parhaaksi. Niin minäkin. Toivottavasti.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (1 kommentti)

Käyttäjän aveollila kuva
Antero Ollila

Peruskoulu on jo pilattu integraatiotouhulla, kun pitäisi mennä takaisin tasoryhmiin. Rahan puutteen takia Sipilä on tehnyt saman ammttiopetukselle amis- ja ammattikorkeakoulutasolla. Tehdyt virheet tulevat maksamaan Suomelle mansikoita. Nyt lukio on pantu sellaiseen rumbaan, että se tuhotaan myös parissa vuodessa. Se tulee heijastumaan yliopistoihin. Lahjakkaimmat menestyvät myös lukossa ja yliopistoissa, mutta ne vähemmän lahjakkaat joutuvat ihan hukkaan eli arviolta puolet yliopistoihin tulevista. Ei käy kateeksi noiden oppilaitosten opettajakuntaa.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset