Ilkka Peräoja Mikä peruskoulussa mättää? Toisinajattelijan mietteitä!

Älypuhelinpakko yläkouluihin

Kieltämisen sijaan älypuhelin pitäisi säätää pakolliseksi yläkoulun oppilaille. Joissakin tapauksissa myös opettajille. Älypuhelimen hyödyt lyövät laudalta mahdollisen kieltämisen haitat. En usko siihen mahdollisuuteen, että kännykkäkieltolaki olisi maailman ensimmäinen toimiva kieltolaki. Oikeasti. Toki haittojakin älypuhelimista kiistatta on. Onhan haittoja viinakaupoistakin, muttei niitäkään yritetä kieltää. On sitäkin toki kokeiltu.

 

Omasta mielestäni älypuhelin on parhaita asioita, mitä  opettajavuosieni aikana on tapahtunut. Vältttelen ura-sanaa. Urallahan on yleensä noususuhdannettakin. Ainakin jossain määrin ja jossakin vaiheessa. Urasta lienee turha puhua jos se on pelkkää alamäkeä. Harva taas pystyy aloittamaan huipulta. Joten unohdetaan se sana peruskoulun osalta. Tuohan sekin tieto lohtua, että seuraava vuosi on vielä nykyistäkin huonompi.

 

Niistä puhelimen hyvistä puolista. Koska ryhmät ovat isoja ja oppilaat monen tasoisia, unohdetaan usein älypuhelimen työrauhaa parantava vaikutus. Puhelimesta voi kuunnella musiikkia tehtäviä tehdessään, sillä voi pelailla kun ne on tehty. Eikä häiritse muita, joilla ne ovat vielä kesken. Tietysti pelätään sitä, että tehtävät hutiloidaan sen takia. Pelko pois, niin on tapahtunut ennenkin. Se tuskin on älypuhelimen vika tai ansio.

 

Puhelimella voi jopa etsiä tietoa. Esimerkiksi yhteiskuntaopissa voi etsiä tietoa, mikä on kansanedustajien määrä Kymen vaalipiirissä? Mitkä ovat liikkuvan polisiin tehtävät? Mitä muita avioliiton esteitä on saman sukupuolen lisäksi? Tai vaikkapa sitä, että mitkä oppikirjan kappaleen asioista pitävät ylipäätään enää paikkaansa. Jos nyt ovat koskaan pitäneetkään.

 

Puhelimen kameralla voi ottaa kuvan taululla olevista ohjeista tai tehtävistä. Silloin monisteet jäävät tarpeettomiksi. Kuvan voi lähettää luokan watsup-ryhmässä poissaolijoille, jolloin tunnollisimmat heistä eivät jää paitsi opin saunaa, kipeytymisen tms. ahdistuksen vuoksi. Puhelimella voi jopa lähettää wilma-viestejä.

 

Puhelinta voidaan toki käyttää apuvälineenä kiusaamisessa. Se ei tietenkään ole missään tapauksessa hyväksyttävää. Ei se ole hyväksyttävää missään muussakaan muodossa. Kieltoperiaatteella kiusaamisen toki saisi kokonaan loppumaan. Kielletään ihmiset.

 

Koska olen joskus jopa joustava, olen älypuhelinpakossa valmis kompromissiin. En halua, että toisten opettajien olisi hyväksyttävä niiden käyttö. Koska Minä hyväksyn. Olisiko mahdollista, että jokainen opettaja tekisi siitä päätöksen ihan itse. Hyväksyykö niiden käytön vai ei. Milloin käytetään ja milloin ei. Ai, niin… Sehän taitaa olla mahdollista jo nykyäänkin. Löytyyhän niitä hyviäkin puolia peruskoulusta, kun oikein kaivelee.

 

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (6 kommenttia)

Käyttäjän topira kuva
Topi Rantakivi

Faradayn häkki kouluihin. Opiskelun pitäisi innostaa ja syitä opiskeluille on selkeät perustelut ja kännykät eivät siihen auta.

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen

Kännyköiden latauspiste vaikka ovenpielessä on hyvä tapa vähentää niiden jatkuvaa ’imuvaikutusta’. Se on se, mikä häiritsee keskittymistä 45 minuutin verran siihen, mitä varten sinne luokkaan on kokoonnuttu.

Latauspisteet voi toki askarrella vaikka 10 litran teräskattilaan, niin siinä on sitten se Faradayn häkkikin.

Noin muutenkin, kun käytännössä ns. lykätty tarpeentyydytys on yksi jatkuvasti koulussa kasvatettavista taidoista, on älypuhelimen seireeninkutsun kestäminen siihen välittömästi lankeamatta ihan terveellistä resilienssin kasvattamista.

Käyttäjän pii3719 kuva
Pertti Ikonen

"Latauspisteet voi toki askarrella vaikka 10 litran teräskattilaan, niin siinä on sitten se Faradayn häkkikin."

Olen testaillut kattiloiden ominaisuuksia Faradayn häkin ominaisuudessa, mutta perus kattililateräksestä ei ole Faradayn häkiksi. Vanhat Wärtsilän ja Hackmannin valurautakattilat ja -padat sen sijään toimivat hyvin Faradayn häkkinä.

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen

Kokeilitko kännyköillä? Kyllä ne tippuvat verkosta pois. Olen kokeillut koululaisten kanssa.

Ken Ever

Nimenomaan monen eri aikakauden (2g>) kännyköillä testasin. Tosin halpiskattilat eivät varmaankaan täytä Faradayn häkin vaatimuksia.

Käyttäjän seppoviljakainen kuva
Seppo Viljakainen

https://www.hs.fi/paivanlehti/18112018/art-2000005...

"Mis­tä tä­mä joh­tuu?

Hei­ken­ty­nei­den oppi­mis­tu­los­ten taus­tal­ta pal­jas­tui sel­västi di­gi­taa­li­suu­den li­sääminen."

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset