Ilkka Peräoja Mikä peruskoulussa mättää? Toisinajattelijan mietteitä!

Peruskoulun uudistumisen mahdottomuus

Auton moottori lakkasi toimimasta. Enempää yksityiskohtiin menemättä, meni rikki. Minulla ei ollut riittävästi rahaa uuteen moottoriin, eikä oikeastaan haluakaan luopua vanhasta. Päätin kuitenkin hinauttaa auton fixarille ja laitattaa kulahtaneen maalipinnan uuteen kukoistukseen. Ihmeisiin pystyvät nykyajan kemikaalit ja  ammatti-ihmiset. Auton maalipinta on kuin uusi. Sellaisena pysyneekin. Hän liikkuu ainoastaan työntämällä. Tai vetämällä, jos joku hinaa.

Pöyhkeilemään en pääse. Innovatiivinen ratkaisu ei ollut oma ideani. Varastin sen. Ja vähän järkeistin. Ajatuksen sain peruskoulumaailmasta ja  uudesta opetussuunnitelmasta. Oikeammin sen toteuttamistavoista. Uudistuksella on varmasti hyvä tarkoitus. Uskon, että myös toimii. Joissakin kouluissa, joillakin paikkakunnilla. Ei kaikkialla.

Olennainen este uudistumiselle on haluttomuus luopua. Monet koulut poukkoilevat kuin peura ajovaloissa. Ymmärrän kyllä. Sekä peuraa, että koulua. Onhan valoissa mukavampi juosta karkuun, kuin pimeässä. Päällystetyllä tiellä on myös helpompi juosta kuin oudossa maastossa. Kantoja, kuoppia ja kokonaisia puita ei ole tiellä. Vielä. Varmasti siihenkin joskus päästään.

Uutta on vaikea rakentaa jos vanhaa ei pureta. Enkä tarkoita, että kaikki vanha pitäisi räjäyttää. Minun on vaikea lisätä giniä giniin lasin ollessa täysi. On pakko alentaa nesteen pintaa. Joko kaatamalla tai hitaammin juomalla.

Koulumaailmassa tulee jossakin vaiheessa seinä vastaan. Jostakin vanhasta olisi luovuttava, että uutta mahtuisi tilalle. Sama koskee tietysti maailmaa ilman kouluakin. Wilman piti korvata tiedotemonisteralli koteihin. Nyt meillä on molemmat. Kasvatuskeskustelun piti korvata jälki-istunnot. Nyt meillä on molemmat. Arviointikeskustelun piti korvata joulutodistus. Nyt meillä on molemmat. Lista olisi pitkä, jos sitä jatkaisi.

Sen ymmärrän, että rahapula hidastaa uusien seinien pystyttämistä. Vaikeampi on ymmärtää, että se estää uuden opetussuunnitelman mukaisten oppimateriaalien hankinnan. Toisaalta onhan sekin uudistus, että yhteiskuntaopin kirjoista on tullut historiankirjoja. Ihan ilman kustannuksia. Pelkästään pitämällä niistä kiinni. Eli tässäkin poikkeus vahvistanee säännön. Toisaalta ihmettelen, että onko järkeä kysyä oppilaalta: Miten siirtyminen markoista euroihin muutti sinun elämääsi? Varsinkin kun oppilas on syntynyt 2003.  

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (3 kommenttia)

Käyttäjän PetriPirskanen kuva
Petri Pirskanen

Koulumaailmassa tulee jossakin vaiheessa seinä vastaan. Jostakin vanhasta olisi luovuttava, että uutta mahtuisi tilalle. Sama koskee tietysti maailmaa ilman kouluakin. Wilman piti korvata tiedotemonisteralli koteihin. Nyt meillä on molemmat. Kasvatuskeskustelun piti korvata jälki-istunnot. Nyt meillä on molemmat. Arviointikeskustelun piti korvata joulutodistus. Nyt meillä on molemmat. Lista olisi pitkä, jos sitä jatkaisi..

Yksi asia näitä kaikkia yhdistää? Miksi pitää lähteä muuttamaan toimivaa?
Tämä legendaarinen REISSU VIHKO.. TOIMI!
Jälki-istunnot toimi, ei siihen olisi pitänyt lähteä koskemaan. Huomasin itse silloin 2000-luvun alussa kun istuin peruskoulussa että jälki-istunnot hävisivät. Ei hyvä juttu ollenkaan, koska ne piti oikeasti oppilaat pahanteosta pois! (nimimerkillä:Pahantekijä tuolloin)

Tämäkin numerotodistus homma on aivan naurettava! numerointi TOIMI! Se vain oli/on hyvä/paras systeemi. Oppilaat joko välittää numeroista tai ei! Itse välitin, ja olisin ollut erittäin pettynyt jos en olisi saanut numeroita 2 kertaa vuodessa!

Ja se että lähdetään muuttamaan toimivaa asiaa EI TOIMIVAKSI! on jotain älytöntä. Mutta se on tämän ajan henki! Ei muuteta asioita koska jokin ei toimi vaan muutetaan muuttamisen Halusta!

Käyttäjän jsalmi kuva
Juha Salmi

Jos jälki-istunnot sinun kohdallasi toimivat et silloin ollut todellinen pahantekijä. Koska todellinen pahantekijä tietää, että niillä ja niiden määrällä ei ole mitään väliä koska saa todistuksen istui niitä taikka ei.

On täysin koulusta kiinni jos haluaa wilman lisäksi pistää paperisia tiedoitteita koteihin, koska ilmankin niitäkin pärjää.

Käyttäjän PetriPirskanen kuva
Petri Pirskanen

En ehkä ollut todellinen... Mutta silti jälki-istunnot toimivat, ja puhhuttelut eivät!

Ei silloin, eikö nykyään moniakaan oppilaita kiinnosta vaikka opettaja huutaisi kurrkusuoraan armeija tyyliin.. Sehän nähtiin Lahdessa körpäsen koulussa, mitä tapahtui kun opettajalta meni oikeasti hermot.. Oppilaat eivät yhtään hävenneet tai vähentäneet.. Päin vastoin Oppilaat saivat viestin että opettajaa ei tavitse kuunnella.. Mutta ootas kun nuori joutuu istumaan ylimääräistä aikaa koulussa, Kyllä ituttaa! Tietysti tuo todistuksen saaminen jne. Pitöisi myös muuttua, ja jättää luokalleensa sellaiset jotka eivät osaa olla..

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset